Stad dient dossier in om label Kindvriendelijkheid te behalen

Op 24 februari 2024, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Na een vraag van oppositieraadslid Nancy Vandenabeele (N-VA+) besloot het stadsbestuur eind 2021 om in te stappen in een traject rond het label ‘Kindvriendelijkheid’. “Dat traject verwacht een brede analyse en inspraak van kinderen en jongeren om een visie en actieplan uit te werken. Die brede blik is essentieel, want bijna elk domein heeft een raakvlak met hun leefwereld”, vertelt schepen van Jeugd Jo Neirynck (CD&V).

“Ook lagere en secundaire scholen, diverse adviesraden, stedelijk personeel, de politie en geïnteresseerde volwassenen werden bij het traject betrokken.” De laatste fase was het opstellen van een visie en een actienota. “De visietekst voorziet erin dat kindvriendelijkheid verankerd wordt in ons beleid en budget.”

Startpunt

“Het actieplan omvat dan weer grote en kleine initiatieven op korte en lange termijn die elk hun impact hebben op een jeugdige leefwereld.” Een jury van vakexperts beoordeelt beide documenten, het dossier moet nadien ook mondeling voor hen verdedigd worden.

In juni reikt Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle (CD&V) het label Kindvriendelijkheid uit aan de steden en gemeenten die de jury wisten te overtuigen. “Maar of Waregem het label nu wel of niet behaalt, kindvriendelijkheid blijft een proces waaraan constant wordt gewerkt. Juni is dus geen eindmeet, maar een startpunt”, besluit schepen Neirynck.