Beloofd is beloofd...? Of niet...?

Op 18 maart 2024, over deze onderwerpen: Afdelingswerking, Verkiezingen 2018
Michiel vist eendjes

Op 18 maart verscheen een artikel in HLN waarin werd afgetoetst hoeveel van het verkiezingsprogramma van 2018 werd waargemaakt.
Het stadsbestuur presenteerde een zeer rooskleurige versie, maar Michiel Vandewalle van N-VA Waregem had hier toch enkele bedenkingen bij.

De grootste investering deze legislatuur was Het Pand. De kwaliteit van de vloer is echter ondermaats. De beloofde natuurstenen werden betontegels. Ze zijn slecht aangelegd en waren direct vuil. De laatste boom in Het Pand werd helaas gerooid. Er is nu amper groen aanwezig in Het Pand, tenzij je het plastieken kunstgras bij het speelpleintje meerekent.

Het mobiliteitsplan heeft niet het gewenste resultaat. De meerderheid beweert van wel, maar hun evaluatie werd gebaseerd op slechte metingen zonder nulmeting. Zelf word ik nog dikwijls aangesproken over de vele files in Waregem. N-VA+ wil graag een veilige en vlotte ring met afgescheiden fietspad, een heraanleg van de Gentseweg en in het centrum meer shop&go parkeerplaatsen.

Het stadsbestuur moet meer aandacht hebben voor mindermobiele mensen. Op mijn vraag kwam er een lift aan de Treffer. Binnenkort komt er ook nog een lift in de sporthal van Beveren-Leie. Waregem doet het goed op vlak van G-Sport, maar dit moet ook in andere domeinen: toegankelijke mobiele toiletten op evenementen, veilige en toegankelijke voetpaden (ook na het plaatsen van kerstbomen),… Recent stelde de meerderheid voor om een G-sportfunctionaris moet komen. Voor ons mag dit breder: een stedelijke G-ambtenaar zou kunnen nagaan als er voldoende rekening gehouden wordt met mensen met een beperking bij alles wat de stad doet, organiseert en investeert.

De Waregem App komt niet van de grond. Wat wil je als zelf de openingstijden van stadsdiensten (OCMW, Welzijnshuis, Stedelijke Werkplaats,…) niet zijn ingevuld. De app heeft echter veel opportuniteiten om deze ook in te zetten op vlak van parkeerbeleid, zwerfvuil te melden, de digitale sprong,…

Op onze uitdrukkelijke vraag werd de parking aan OC De Coorenaar in Desselgem na meer dan 10 jaar aangepakt. Helaas werd er heel veel geld verspild aan tijdelijke en slechte oplossingen.

Ondanks maatregelen kan men de leegstand niet keren. In 2023 was in Waregem bijna de helft meer leegstand van winkelpanden dan bij de stad van de legislatuur in 2019. Voor onze fractie wordt er nog steeds te weinig tegen zwerfvuil.