CNG-wagens dan toch (gedeeltelijk) welkom in de parking Zuidboulevard?

Op 4 september 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Verkeer (+ mobiliteit en openbare werken)
Michiel Vandewalle CNG

04/09/2019 Waregem - Tijdens de gemeenteraad in Waregem stond de verlenging van deelname in IMOG op de agenda. Gemeenteraadslid en fractievoorzitter Michiel Vandewalle van N-VA/Open Vld loofde IMOG en meer bepaald haar rol die ze speelt om duurzame wagens te promoten en in het bijzonder CNG-wagens. “Zo veel IMOG duurzame wagens in de regio promoot, zo hard boycot Stad Waregem ze.”

“We zijn tevreden met de werking van IMOG. Niet alleen op vlak van afvalrecyclage is IMOG toonaangevend, maar IMOG vervult ook haar maatschappelijke verantwoordelijkheid op vlak van het promoten van duurzame wagens,”startte raadslid Michiel Vandewalles zijn betoog. “Helaas, zo veel dat IMOG duurzame wagens in de regio promoot, zo hard boycot Stad Waregem de duurzame wagens.”

Sinds de bouw van de nieuwe ondergrondse parking Zuidboulevard in 2016, zijn CNG-wagens er niet toegelaten. In 2017 liet burgemeester Kurt Vanryckeghem aan de gemeenteraad weten dat er een risicoanalyse moest gebeuren om het gevaar in de nabijheid van de garageboxen te onderzoeken. Tijdens de gemeenteraad van 5 maart 2019 kwam Michiel Vandewalle hierover reeds tussen en vroeg hij naar de resultaten van de risicoanalyse. Burgemeester Kurt Vanryckeghem zei toen dat de risicoanalyse achter de rug was en ze nog een fiat van Fluvia verwachtten.

Afgelopen gemeenteraad, een half jaar later, vraagt Michiel Vandewalle opnieuw naar de stand van zaken. Hij hoopt dat het verbod op CNG-wagens snel afgevoerd wordt. “Er is geen enkele reden, technisch noch wettelijk, om CNG-wagens te weren uit ondergrondse parkings.”

Vandewalle wordt ook bijgestaan door de afvalkrant van IMOG die verscheen, naar aanleiding van de opening van het CNG-station bij IMOG Harelbeke. Daarin staat letterlijk: ‘Ondergronds parkeren is toegelaten’. Opmerkelijk, de eerste schepen van Waregem is tevens ook voorzitter van IMOG.

“Eventueel kan de parking Zuidboulevard voor een gedeelte worden opengesteld voor CNG-wagens”, stelde Vandewalle voor. “Het gaat trouwens niet alleen over het feit dat er geen CNG-wagens ondergronds mogen parkeren als dusdanig, maar nog meer dat het stadsbestuur met het verkeersverbod eigenlijk tegen alle parkeerders onder de Zuidboulevard zegt dat duurzame wagens nadelen ondervinden. Dit beleid staat haaks op de promotie die IMOG, maar ook andere private partners zoals de Colruyt groep, voeren voor meer duurzame wagens in de regio.”

De burgemeester toonde zich bereid om aan het voorstel van Vandewalle gehoor te geven. Het voorste gedeelte van de parking Zuidboulevard zal worden opengesteld voor CNG-wagens. Hiermee wordt gedeeltelijk tegemoetgekomen aan de vraag van Michiel Vandewalle.