De vuilsten hoek van Waregem!

Op 7 februari 2023, over deze onderwerpen: Milieu
Vuilste hoek van Waregem

07/02/2023 - Waregem is een mooie stad om in te wonen, maar sommige hoekjes liggen er heel vuil bij. Het stukje fietspad tussen de Hugo Verrieststraat en de Roger Vansteenbruggestraat, parallel met de spoorweg, is er zo eentje. Slechte staat van het fietspad, enorm veel zwerfvuil en heel veel hondenpoep. Waregem moet hier meer aandacht voor hebben.

De achterzijde van de huizen gelegen langs de Fabriesstraat komen uit een fietspad, parallel aan de spoorweg. Het fietspad in het centrum van Waregem, waar er duidelijk geen aandacht voor is.

Michiel Vandewalle, raadslid en fractieleider van N-VA/Open Vld kaartte dit recent aan op de gemeenteraad. “Het is wellicht de vuilsten hoek van Waregem! Enorm veel zwerfvuil, hondenpoep en een slecht onderhouden fietspad. Bewoners die ik er aansprak zijn er niet over te spreken. Sommigen denken aan verhuizen, anderen zijn al verhuisd. Een schande voor een mooie stad als Waregem!”

Toen Vandewalle er recent ging kijken, op vraag van een buurtbewoner, trof hij er 27 hondendrollen aan over een afstand van ongeveer 100 meter. Zwerfvuil wordt er achtergelaten alsof het een containerpark is. Kustgras, plastieken meubelen, volle zakken afval en talloze blikjes. Doordat het zwerfvuil niet opgeruimd wordt, nodigt het andere zwerfvuilcriminelen aan om er hun afval bij te gooien.

Daarenboven is het wegdek van het fietspad in erg slechte staat. Er werden in het verleden al wat oplapwerk uitgevoerd, maar dit maakte het alleen nog maar erger.

Vandewalle vraagt aan het schepencollege een snelle en doortastende aanpak: Het fietspad moet een opfrisbeurt krijgen.

Daarnaast riep hij tijdens de gemeenteraad op om de omgeving proper te maken en de handhavers van OVAM instructies te geven om extra aandacht te schenken aan deze locatie.

Tot slot stelt Michiel Vandewalle voor om met verplaatsbare camera’s zwerfvuilcriminelen te betrappen. Deze techniek wordt reeds toegepast door IMOG die mobiele camera’s inzet om sluikstorten bij glascontainers af te schrikken. “Waregem zou hetzelfde kunnen doen op zwerfvuilgevoelige plekjes in onze stad.