Eikenlaan blijft open en er komen afslag- en invoegstroken

Op 1 juli 2023, over deze onderwerpen: Openbare Werken en Publiek Domein
Eikenlaan

Op 28 juni 2023 verleende het departement Omgeving van minister Zuhal Demir (N-VA) de omgevingsvergunning (referentie OMV2022164471) voor de noodzakelijke aanpassingswerken aan het kruispunt N382 x Eikenlaan te Waregem. Iets waar N-VA Waregem al heel lang naar vraagt en die nu eindelijk kan uitgevoerd worden. De aanvraag werd ingediend door AWV, die nu aanbesteding kan starten voor uitvoering van de werken. N-VA Waregem hoopt dat dit zo snel mogelijk kan starten.

Sophie Demeulenaere, raadslid voor N-VA/Open Vld, haalde 3 jaar geleden dit probleem aan tijdens de gemeenteraad. “Wij vernamen in voorjaar 2020 dat het onmogelijk gemaakt zou worden om af te slaan op de Expresweg naar de wijk de Bilkhage via de Eikenlaan en naar de bedrijven in de industriezone van de Roterij- en de Lindestraat in Waregem. Ik stelde destijds voor om de Eikenlaan open te houden en voor afslag- en invoegstroken te zorgen. Ik was dan ook heel erg blij dat we recent via het departement van minister Zuhal Demir (N-VA) vernamen dat de omgevingsvergunningen verleend werden en dat AWV de aanbesteding voor de werken kan starten.”

De aanvraag voorziet volgende werken:

• In de N382 wordt ter hoogte van de Eikenlaan een extra afslag- en invoegstrook aangelegd. Bestuurders die naar de Eikenlaan afslaan hinderen zo het achterliggende verkeer niet. Bestuurders die vanuit de Eikenlaan de Expressweg oprijden hebben de mogelijkheid eerst op de invoerstrook te rijden alvorens in te voegen.
• De veiligheidsstrook en het fietspad langs de rijweg worden opgeschoven. Hiervoor dienen enkele bomen en een struik gerooid te worden.
• Door het opschuiven van het fietspad dient de langsgracht gedempt en/of ingebuisd worden. Ten zuiden van de Eikenlaan worden U-kanalen voorzien langs het fietspad. Deze kanalen hebben waterdoorlaatbare wanden zodat het water kan infiltreren in de bodem. Deze kanalen worden aangesloten op de bestaande riolering onder de Eikenlaan.
• Langs de noordkant wordt de gracht vervangen door een infiltratiebuis in poreus beton. Deze wordt aangesloten op de gracht in het noorden van het project. Waar de ruimte het toelaat is een wadi voorzien waar het regenwater eveneens kan infiltreren

De werken vinden plaats binnen de grenzen van het openbaar domein.

“Met het project wordt voorzien om aan het kruispunt van de N382 met de Eikenlaan te Waregem een afslag- en invoegstrook aan te leggen. Dit gaat er voor zorgen dat de afwikkeling van het verkeer vlotter en veiliger zal kunnen verlopen. Afrijdende wagens kunnen het doorgaand verkeer zo niet meer hinderen. Ook oprijdend verkeer kan daarbij beter verlopen. Ook voor de fietsers verhoogt op die manier de veiligheid, gezien op- of afrijdende wagens meer opstelruimte hebben van en naar de Eikenlaan. Deze ingrepen hebben een positief effect op de verkeersveiligheid ter plaatse, maar ook op de doorstroming op de N382 zelf.”, vertelt Michiel Vandewalle, fractieleider van N-VA/Open Vld.