Geen reclamebriefjes meer achter ruitenwissers en tussen ramen

Op 1 juni 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

01/06/2021, Waregem - Voortaan is het verboden om reclamebriefjes achter ruitenwissers of tussen autoruiten achter te laten. Een eerder voorstel van Michiel Vandewalle (fractieleider N-VA/Open Vld) werd deze avond goedgekeurd op de gemeenteraad.

Tijdens de gemeenteraad van oktober vorig jaar, werd er in het kader van "de week van de handhaving" een toegevoegd agendapunt ingediend door fractieleider Michiel Vandewalle (N-VA/Open Vld). Dit om het verdelen van reclame (kaartjes, folders,...) op wagens te verbieden.

Michiel Vandewalle bedankte de voorzitter, Kurt Vanryckeghem, om alsnog zijn voorstel mee te nemen in de aanpassing van het politiereglement. “Dankzij ‘artikel 98 bis’ zal de politie voortaan kunnen optreden wanneer iemand op Waregems grondgebied, reclamekaartjes op auto’s achterlaat.”.

"Iedereen kent ze wel: de kaartjes met <Auto verkopen? Bel ons!>. Deze, maar
ook andere reclamebriefjes en -kaartjes worden tussen de vensters van de
wagens geschoven of achter de ruitenwissers gestoken. De bestuurder gooit het
daarna op straat en het waait weg door de wind. Dit veroorzaakt heel wat zwerfvuil op parkings. Bovendien zijn de kaartjes vaak ook nog geplastificeerd, wat zorgt voor een nog grotere impact op ons leefmilieu.”

“Ik kon dit zelf allemaal vaststellen tijdens de jaarlijkse zwerfvuilactie georganiseerd door JCI Waregem, in het kader van de World Cleanup Day. Dankzij de uitbreiding van het politiereglement, kan de politie hier voortaan op toezien dat dit niet meer gebeurt.", vertelt Michiel Vandewalle tevreden.

"Mogelijk worden de reclamebriefjes ook gebruikt als excuus om goed in de wagens te kunnen kijken door mensen met slechte bedoelingen. Tijdens het zogezegd verdelen van de briefjes, kunnen ze ongestoord kijken naar waardevolle spullen in de wagen en of de wagen wel gesloten is.”

Michiel Vandewalle eindigde met een oproep aan de burgemeester: “Is het mogelijk te vragen aan de korpschef, dat dit nieuwe reglement strikt opgevolgd kan worden, zodoende het sluikstorten en autodiefstallen een halt toe te roepen?” Burgemeester Kurt Vanryckeghem beloofde om de oproep van Vandewalle mee te nemen.