Groeninrichtingsplan De Mote 2,5 maand vertraging

Op 6 april 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Openbare Werken en Publiek Domein
De Mote Desselgem

06/04/2022, Waregem - De werken in Park De Mote (Desselgem) hebben 2,5 maand vertraging. Dit blijkt uit een mondelinge vraag van gemeenteraadslid en fractieleider van N-VA/Open Vld, Michiel Vandewalle, gisteren tijdens de gemeenteraad in Waregem. Naast de vertraging werden er ook al heel wat meerkosten toegestaan door het schepencollege. Hoeveel precies, kon of wilde de bevoegde schepen niet zeggen.

Half november vorig jaar startten de werken in groenzone De Mote in Desselgem. Naast de groenwerken in het park, worden er ook twee brugjes aangelegd. Deze vormen de rechtstreekse verbinding met het Woon- en Zorghotel Aurélys. "Ik werd al door meerdere bewoners van Aurélys gecontacteerd", vertelt Michiel Vandewalle. "De bewoners lieten me weten dat er al vaak beloftes werden gemaakt en vroegen zich nu af wanneer het brugje eindelijk klaar zou zijn. Naar aanleiding hiervan, vroeg ik de bevoegde schepen via een schriftelijke vraag naar de juiste timing." Daarop schriftelijk volgende antwoord op: "Het bevel van aanvang is 15 november 2021. Het aantal voorziene werkdagen is 90 kalenderdagen - zonder verlet van welke aard dan ook.", aldus bevoegde schepen Maria Polfliet op 20 oktober 2021.

Iedereen die soms passeert in De Mote ziet dat de werken nog steeds bezig zijn. Tijdens de gemeenteraad van 05/04/2022 vroeg fractieleider van N-VA/Open Vld, Michiel Vandewalle daarom de bevoegde schepen om uitleg en die kwam er:

"De aannemer liet weten dat er meer tijd nodig is. Naast de voorziene 90 dagen, werd door het schepencollege van 9 maart 2022, 70 extra dagen toegestaan. Dit betekent dat de nieuwe einddatum voorzien wordt voor 28 april 2022. Op 1 mei voorzien we de officiële opening.", aldus schepen Polfliet.

De kostprijs voor de werken in De Mote kosten 442.000 euro. Naast de vertraging, te wijten aan meer slib in de Barmbeek dan gedacht, blijkt intussen ook dat er al heel wat meerkosten werden toegestaan door het schepencollege, al kon de schepen niet precies zeggen hoeveel. "Om extra timing en meerkosten toe te laten, laten we ons steeds adviseren door het studiebureau". Michiel Vandewalle vindt dit vreemd: "Eerst betalen we een studiebureau handen vol geld om het budget en de timing van een project te kennen. Als nadien blijkt dat de aannemer noch de timing, noch het budget haalt en dit te wijten is aan een onzorgvuldige studie, is het datzelfde studiebureau die het schepencollege moet adviseren of dit al dan niet toegelaten moet worden."

Eerder deze legislatuur stelden raadsleden Geert Deroose en Guy Van den Eynde (beiden N-VA/Open Vld) zich ook al vragen bij het feit dat budget, noch timing aangehouden kunnen worden, ondanks de hoge kostprijs van dergelijke voorstudies. Dit ging toen over de werken op de Zuiderlaan in 2019.