U bent hier
N-VA wil klein politiekantoor in stadscentrum
Nadat de oppositiepartijen, waaronder N-VA, eerder al opriepen om een lokaal politiekantoor in het centrum te openen, onderzoekt het stadsbestuur nu samen met politiezone Mira of een centraal semipermanent punt mogelijk is.
Op de eerste gemeenteraad van 2025 vroeg een oppositieraadslid of er een politiepunt kon ingericht worden in het stadscentrum.
“De aanwezigheid van politie en de nabijheid van een aanspreekpunt zijn van groot belang voor het veiligheidsgevoel. Sinds het politiekantoor buiten het centrum is gevestigd, horen we geregeld bezorgdheden van inwoners over een verhoogde responstijd en een verminderde zichtbaarheid van de politie.”
De politie verhuisde eind december 2020 naar de Kalkhoevestraat aan de overkant van de E17. “Zoals velen heb ik bedenkingen bij die locatie”, wierp N-VA-collega Sabine Balliere tijdens de gemeenteraad van maart het thema nogmaals op.
“Het politiekantoor ligt ver buiten de stad en voorbij het op- en afrittencomplex. Het is bovendien slecht bewegwijzerd en verliest een deel van zijn belangrijke functies zoals een vlotte bereikbaarheid en toegankelijkheid voor alle burgers. Zeker voor degenen die geen eigen vervoer hebben.”
Burgemeester Kristof Chanterie (CD&V) reageerde dat er gesprekken liepen met politiezone Mira. “Weet wel dat er voor een permanente bezetting vier à vijf nieuwe medewerkers nodig zijn. De mensen op het hoofdkantoor kunnen daar niet zomaar weg”, zegt Chanterie.
“De prijs loopt dus snel op. En in verband met de locatie: het hoofdkantoor ligt uitstekend voor de hele politiezone en is aantrekkelijk voor jonge startende politiemensen”, klonk het toen.
Het stadsbestuur laat woensdag weten het centrale politiepunt verder te onderzoeken. “We gaan samen met Mira en het politiecollege na of de inrichting van een vast of semipermanent politiepunt in het stadscentrum mogelijk is”, zegt Chanterie. “We zoeken een laagdrempelige locatie waar inwoners en bezoekers terechtkunnen voor basisdienstverlening zoals aangiftes, informatie en contact met de wijkagent.”
“Het gaat dus niet om een volwaardig commissariaat, maar wel om een plek waar de politie dichter bij de mensen staat en de dienstverlening toegankelijker wordt. We bekijken de operationele haalbaarheid, de inzet van personeel, de veiligheid, de bereikbaarheid en de impact op het veiligheidsgevoel van de inwoners en bezoekers.”
“Met deze stap willen we de veiligheidsbeleving in het centrum verbeteren en tegelijk de dienstverlening aan de burger optimaliseren.” Het agendapunt wordt volgende week op de gemeenteraad behandeld.