Oplossing parking OC De Coorenaar?

Op 4 februari 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad
Michiel aan de rivier in Desselgem

“Nu regent het niet meer, maar door de regen van gisteren, staat er nog steeds een grote plas of een kleine rivier op de parking van OC De Coorenaar in Desselgem. Drie meter breed en vijftien centimeter diep is te groot om zomaar over te stappen. De Desselgemnaar wacht al bijna 8 jaar op een oplossing.”

Deze avond tijdens de gemeenteraad in Waregem, stelde Michiel Vandewalle, raadslid en fractievoorzitter van N-VA/Open Vld, een mondelinge vraag aan het college van burgemeester en schepenen. Reden hiervoor is de wateroverlast waar de parking van OC De Coorenaar in Desselgem mee kampt.

In september 2012 werd OC De Coorenaar officieel geopend. Het was duidelijk dat de CD&V-meerderheid nog net voor de gemeenteraadsverkiezingen wilde uitpakken met dit nieuwe project. Al van in het begin waren er verschillende klachten over de parking. Bezoekers van OC De Coorenaar stonden letterlijk met hun voeten in het water wanneer ze uit hun wagen stapten. Er kwam felle kritiek van verschillende burgers, Desselgemse verenigingen, maar ook van het bestuur van OC De Coorenaar. Dit leidde uiteindelijk tot een nieuwe parking in 2018, die -toeval of niet- opnieuw enkele weken voor de gemeenteraadsverkiezingen gerealiseerd werd.

Maar de oplossing bood geen soelaas. Na opnieuw verschillende klachten van burgers, waaronder op facebook, luidt Vandewalle nu de alarmbel. “Er moet een degelijke en permanente oplossing komen voor de wateroverlast op de parking van OC De Coorenaar. Zelfs daags na een regendag ligt er nog een kleine rivier op de parking. De parkeerplaatsen zelf zijn in 2018 mooi afgewerkt, maar er werd niet gedacht aan de parkeerwegel. Bezoekers van OC De Coorenaar moeten springen of verzuipen. De grote plas of kleine rivier is 3m breed en tot 15cm diep. De Desselgemnaar wacht al bijna 8 jaar op een oplossing.”

Schepen Philip Himpe antwoordde deze avond dat hij de problematiek kent. “We zullen zorgen voor een oplossing en denken aan een oversteekplaats over deze parkeerwegel. De parking aan de achterkant van OC De Coorenaar is bovendien enkel voorzien als reserveparking.”

Raadslid Michiel Vandewalle reageerde dat hij erg tevreden is dat er nu eindelijk aan een permanente oplossing gedacht wordt, maar… “Enkel een oversteekplaats om met droge voeten van de parking naar de ingang van OC De Coorenaar te geraken, is geen goede oplossing. Er moet een oplossing komen voor de volledige parkeerwegel. Anders zullen passerende wagens in de plassen rijden en de voetgangers alsnog nat maken.” Dat de parking niet goed uitgerust moet zijn omdat het een reserveparking is, is volgens raadslid Vandewalle nonsens: “De Desselgemnaar verwacht terecht een degelijke oplossing: Als je iets doet, moet je het goed doen!”