Reactie op persbericht ‘Mobiliteitsplan zorgt voor helft minder verkeer in schoolomgevingen’ door schepencollege

Op 2 november 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Verkeer (+ mobiliteit en openbare werken)
Michiel

Tijdens de gemeenteraadscommissie van dinsdag 30/10/2023 stond er een evaluatie van het mobiliteitsplan op de agenda. Dit pas ruim 3 jaar na de invoering ervan. Veel te laat volgens N-VA+ die de evaluatie en inhoudelijke punten ervan afgelopen jaren meermaals op de agenda plaatste. Dat er vlak voor gemeenteraadscommissie reeds gecommuniceerd werd naar de pers over de evaluatie, vindt Michiel Vandewalle, fractieleider van N-VA+ Waregem onrespectvol voor de gemeenteraadsleden en de burgers: “Het evalueren van het mobiliteitsplan dient niet enkel door het schepencollege te gebeuren. Ook de oppositiepartijen en de Waregemse burgers moeten gehoord worden.” 

Tijdens de gemeenteraadscommissie deze avond reageerde fractieleider Michiel Vandewalle met onderstaande tussenkomst tijdens de gemeenteraadscommissie: 

“Het Mobiliteitsplan werd gestemd in oktober 2020. Onze fractie kon zich vinden in de doelstellingen om verkeer dat niet in het centrum moet zijn, aan te sporen de ring te nemen. Wij hebben het mobiliteitsplan daarom ook mee goedgekeurd. Wel onder enkele voorwaarden. Eén van de belangrijkste voorwaarden was dat dit mobiliteitsplan geëvalueerd zou worden. 

Onze fractie stelde afgelopen 3 jaar verschillende keren vragen in deze gemeenteraad om de evaluatie te houden. 

Nu, pas 3 jaar later, komt er eindelijk een evaluatie. Wat me hierin nog het meeste stoort, is dat een kwartier voor deze gemeenteraadscommissie, de zogenaamde evaluatie al naar de pers verstuurd werd. Het college heeft blijkbaar geen interesse in wat de leden van de gemeenteraad over het mobiliteitsplan denken. 

Om de vergelijking te maken tussen de situatie vóór en na het mobiliteitsplan, wordt er gebruik gemaakt van gegevens van GPS-toestellen in de wagens. Daarbij worden gegevens van een periode 2019-2020 vergeleken met een periode 2021-2022. De verkeersconsulent, die de toelichting gaf over de resultaten, zei meermaals ‘We gaan ervan uit dat we deze cijfers kunnen vergelijken’. Als op basis van deze vergelijkende cijfers, belangrijke conclusies worden getrokken voor de mobiliteit in Waregem, dan vind ik het belangrijk dat we kunnen vertrouwen op de cijfers.”, zei Michiel Vandewalle. Op de vraag van Vandewalle als er een nulmeting gebeurd was, moest de schepen toegeven dat dit niet gebeurd was. 

“Het is heel gevaarlijk om grote conclusies te trekken. Het zou correcter zijn dat er een onafhankelijke partij het mobiliteitsplan op een wetenschappelijke manier zou evalueren. Door cijfers te vergelijken van twee periodes, waarvan we bovendien niet zeker zijn als ze te vergelijken zijn, kan je aantonen wat je wil aantonen.”, gaat Vandewalle verder. 

Ook stelt Vandewalle zich vragen over de daling van de ongevallen: “Ik zou willen hopen dat deze daling klopt. Alleen vertelt de schepen er niet alles bij. Enkele maanden geleden bleek uit het antwoord op een vraag van mij, dat de politie ongevallen zonder ernstige lichamelijke schade niet altijd meer rapporteert. De korpschef gaf toe dat de cijfers dalen, maar het is niet zeker dat deze komen door effectief minder ongevallen. Ook hier moet dus een ernstige kanttekening gemaakt worden.”, stelde Michiel Vandewalle.

Fractieleider Michiel Vandewalle beëindigde zijn betoog met het nog eens naar voren brengen van 5 concrete maatregelen van de N-VA+ fractie: 

1) Geen fietsstraten op de ring, maar afgescheiden fietspaden 

2) Ontsluiting van J. Duthoystraat en de H. Lebbestraat naar de ring. De ene van de ring naar het centrum, de andere van het centrum naar de ring. 

3) Alle parkeerplaatsen in de centrum-winkelstraten Shop&Go-plaatsen en plaatsen voor gehandicapten. Shop&Go bovendien verlengen van 30 minuten naar 60 minuten. Auto's die kort willen shoppen in centrum, moeten zeker zijn van een vrije plaats. 

4) Behouden van het aantal parkeerplaatsen op de Markt 

5) Werk maken van toegankelijke en goed onderhouden voetpaden 

De schepen van mobiliteit beloofde alvast om werk te maken van de Shop&Go-plaatsen in het centrum. Alleen zou de 30 minuten blijven en niet opgetrokken worden naar 60 minuten, zoals Michiel Vandewalle voorstelde. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is