Verkeersveiligheid

Op 1 oktober 2013

Ons gemeenteraadslid Heidi Vandenbroeke heeft op de gemeenteraad van 01 oktober onderstaande vraag gesteld:

Reeds twee jaar op rij heb ik getracht om de verkeersveiligheid om en rond scholen te toetsen. Mijn bevindingen en resultaten daaromtrent tonen aan dat verbetering absoluut aan de orde is. Omdat elk kind het recht heeft om op een veilige manier naar school te gaan en terug thuis te komen, is het van primordiaal belang dat het stedelijk beleid daar absoluut prioriteit aan geeft.

Eén van de bevindingen is een manifest tekort aan zebrapaden. Men kan zich de vraag stellen hoe dit te rijmen valt met de verkeersopvoeding die we onze kinderen geven in de kleuterklas. Daar leren we hen net over te steken aan de daarvoor voorziene oversteekplaatsen. In de praktijk bieden we hen echter veelal die mogelijkheid niet.

Dat niet overal op dezelfde manier een zone 30 kan worden ingericht lijkt me duidelijk. Wel moeten we ervoor waken dat deze op de correcte manier en voldoende zichtbaar aanwezig zijn. Een goed voorbeeld daarvan bestaat. Goeie voorbeelden vragen dan ook liefst om navolging.

Maar niet alleen de directe schoolomgeving werd bekeken. Ook de omgevingswegen die scholieren in staat moeten stellen veilig te fietsen of te wandelen van en naar school werden doorgelicht. Ook daar is verbetering noodzakelijk.

Het aanstellen van een onafhankelijk verkeersdeskundige, het nastreven van een uniform beleid en het uitvoeren van een gedragsevaluatie ten aanzien van de verkeersstromen lijken ons in alle geval mogelijkheden om alles in kaart te brengen en daadwerkelijk in te grijpen.

Mijn concrete vraag :
Wat zijn de maatregelen die het stadsbestuur op korte termijn zal nemen om de verkeersveiligheid om en rond scholen te verbeteren?