Waregem schoolveilig voor schoolgaande jeugd?

Op 30 augustus 2013

Het feest is voorbij, de feestvierders naar huis en de katers verwerkt. Na een alweer geslaagde Waregem Koerse is het stilaan tijd om pen en papier te verzamelen en de boekentas vanonder het stof te halen.

Bij de start van het schooljaar en zelf geconfronteerd met schoolgaande kinderen rees weerom de vraag hoe het gesteld is met de verkeersveiligheid om en rond de Waregemse scholen. Wij hebben er reeds vorig jaar ons project van gemaakt om één en ander ten gronde uit te diepen. Het resultaat van onze analyse was bij momenten verrassend en stemde tot nadenken. Gesteund in ons opzet door de positieve reacties van een ervaringsdeskundige trokken we opnieuw op pad.

Een jaar na datum maakten we de oefening opnieuw. Opmerkelijk is dat weinig verbetering, zelfs hier en daar een verslechterde toestand merkbaar is.

Omdat verkeersveiligheid, in het bijzonder voor de kwetsbare groep van schoolgaande jongeren en kinderen, een topprioriteit dient te zijn, vonden we de tijd rijp voor opnieuw een degelijk onderzoek ter plaatse. Waregem telt niet minder dan 26 scholen. Daar zijn we een kijkje gaan nemen om vast te stellen hoe het gesteld is met de mobiliteitsstromen, de oversteekplaatsen, zone 30 en de kwaliteit van de schoolomgeving. Op basis van deze criteria werd aan elke school een score toegekend, gaande van goed, verbetering mogelijk tot ronduit slecht.

Hoogst opmerkelijk is het ontbreken van talloze zebrapaden, op gevaarlijke kruispunten maar ook her en der bij schooluitgangen. Ook zone 30 is soms een veel te beperkte zone, eindigt te vroeg of ontbreekt soms gewoonweg.

Bij één school is het dusdanig gesteld dat niets is voorzien wat allesbehalve bevorderlijk is voor de veiligheid.

Bij het uiteindelijke rapport werd elke school een score toegekend op basis van volgende criteria : zebrapaden, zone 30, aanloopwegen en staat. Het eindrapport bracht ons op een score van 6,8 op 10. Laten we de staat buiten beschouwing dan komen we slechts tot 6,6 op 10. (Met de staat doelen we ondermeer op duidelijkheid van oversteekbelijning, toestand van fiets- en voetpaden,…)

De veiligheid van onze schoolgaande jeugd en kinderen verdient echter niet minder dan 10 op 10. Een kinderleven is nu eenmaal geen compromis waard.

Conclusie is dan ook dat zich maatregelen opdringen. Een school zonder veiligheidsvoorzieningen is uit den boze. Tevens moet meer rekening worden gehouden met de ruimere omgeving. Wat zijn de verkeersstromen, vanwaar komen de kinderen en hoe kunnen ze veilig terug?

Onze doelstelling is dan ook om een maximale schoolveilige omgeving te creëren. Wij moeten hier ten volle onze verantwoordelijkheid dragen want hoe kan je slapen in de wetenschap dat op elk moment een ongeval mogelijk is door niet voor de volle 100% inspanningen te hebben geleverd.

Met het onderzoek wilden we de pijnpunten vaststellen en graag ook een aanzet geven tot het verkeersveiliger maken van elke schoolomgeving.

Wij stellen dan ook voor om overal en vooral veel meer zebrapaden te voorzien, ook in Zone 30. Het kan niet dat we een kind opvoeden in functie van verkeersveiligheid en we het hen in praktijk onmogelijk maken om hierin te functioneren. Ook willen hiermee een aanzet geven om een beroep te doen op een onafhankelijk verkeersdeskundige  die voor een gespecialiseerde uitwerking zorgt die dan ook zal worden geïmplementeerd.

Bovendien stelt zich op vandaag een enorm mobilitetisprobleem. Toegangswegen slibben dicht mede doordat meer ouders hun kinderen met de wagen naar de schoolpoort brengen, waarbij de onveiligheid absoluut een bepalende oorzaak vormt.  Door te investeren in meer veiligheid geven we onze kinderen de kans om weer fietsend en te voet naar school te gaan.

Elk kind verdient om 100% veilig naar school te gaan en terug te komen. Daarom willen wij de vinger aan de pols houden en erop toezien dat dit in de nabije toekomst kan gerealiseerd worden.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is