Geen fietsstraten op de ring van Waregem

Op 6 mei 2021, over deze onderwerpen: Verkeer (+ mobiliteit en openbare werken)
geen-fietsstraat

Tijdens de recentste gemeenteraad stelde Michiel Vandewalle, fractieleider van N-VA/Open Vld vragen aan bevoegde schepen over de fietsstraat op de ring rond Waregem. 

Fractieleider Vandewalle vroeg hoeveel auto’s, vrachtwagens die de Colruyt of Aldi beleveren en lijnbussen er dagelijks passeren over de Noorderlaan. 

De schepen had geen gegevens over het aantal auto’s of vrachtwagens. Per dag rijden er 221 lijnbussen over de Noorderlaan die ook een fietsstraat is. 

“Jammer dat u geen cijfers heeft, maar ik denk dat iedereen weet hoe druk het daar is. Dagelijks moeten de Aldi en de Colruyt meermaals beleverd worden. Het is één van de, zoniet de belangrijkste, verkeersaders van Waregem.” 

“Wel, deze cijfers staan haaks op de richtlijnen die de Vlaamse overheid oplijst in het ‘Vademecum fietsvoorzieningen’. Daarin staat onder meer te lezen dat autoverkeer maximaal geweerd moet worden. Met het mobiliteitsplan was het net de bedoeling dat auto’s de ring zouden nemen. Verder staat in het Fietsvademecum dat 2000 auto’s per dag als bovengrens gehanteerd moeten worden en dat belevering van winkelcentra of grootdistributie geen goed idee is in een fietsstraat. Opnieuw staat de situatie in de Noorderlaan daar haaks op. Tot slot staat in het Fietsvademecum dat enkel openbaar vervoer met lage frequentie toegelaten is. De Noorderlaan ligt vlak aan het station en het is dus niet vreemd dat er 221 lijnbussen per dag af en aan rijden. Deze zorgen uiteraard voor hele gevaarlijke situaties voor de fietsers.” 

Vandewalle betreurt dat er bij de heraanleg van de Noorderlaan, niet gekozen is voor een afgescheiden fietspad. “Er is en was nochtans voldoende ruimte om dat te voorzien. Dit is een gemiste kans.” 

Helaas kon of wenste de bevoegde schepen niet te reageren op de adviesen die in het fietsvademecum van de Vlaamse overheid staan met betrekking tot fietsstraten. Hij trachtte zich echter wel nog te verdedigen: “Alle politieke fracties van de vorige legislatuur hebben positief advies gegeven voor de fietsstraat en de ongevallen zijn met 35% gedaald zijn na de heraanleg van de Noorderlaan.” Voormalige schepen van mobiliteit vult aan: 2 

“Wanneer je van Sint-Eloois-Vijve komt, staat wegbewijzering om langs de Oosterlaan (linksaf) te rijden naar de E17. Zo proberen we de drukte op het stuk Noorderlaan te verminderen”. 

Fractieleider Vandewalle merkte ten eerste fijntjes op dat de adviezen en de aanleg van de Noorderlaan nog dateert uit de vorige legislatuur en dat er toen nog geen sprake was van een mobiliteitsplan: “De situatie is volledig veranderd.”, zegt Vandewalle. “Met het mobiliteitsplan wordt verwacht dat auto’s de ring nemen in plaats van door het centrum te rijden. Dan moet dit kunnen op een vlotte en veilige ring.” “Er staat misschien een bordje linksaf rijden, maar de auto’s kiezen steeds de weg van de minste weerstand. Door op de Noorderlaan dan een fietsstraat te leggen, worden fietsers eigenlijk gebruikt als verkeersremmende obstakels om het drukke verkeer te vertragen of te weren. Dat is echt onaanvaardbaar!” 

Tot slot reageerde Michiel Vandewalle, ook politieraadslid van PZ Mira, op de daling van 35%. Hij verwees hiervoor naar het jaarverslag 2020 van politiezone Mira: “Met deze daling, staat de Noorderlaan nog steeds op plaats 6 op de lijst van straten met de meeste ongevallen in de politiezone Mira. Vorig jaar werden 14 ongevallen en 5 slachtoffers genoteerd op dat korte stukje van enkele honderd meter, dat de Noorderlaan lang is. Straten met nog meer ongevallen zijn de veel langere straten, zoals de Gentseweg (Waregem), de Otegemstraat (Zwevegem) of de Doorniksesteenweg (Avelgem). Mocht er een lijst gemaakt worden van de ongevallenintensiteit, dan zou de Noorderlaan helemaal bovenaan prijken.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is