U bent hier
N-VA maakt zich zorgen over toename van zwaar transport met komst van biogasinstallaties
Op de voorbije gemeenteraad stelde ons gemeenteraadslid Ellen Devriendt volgende vragen:
1. Op 16 augustus 2012 zijn zonder veel ruchtbaarheid de nodige vergunningen afgeleverd door Vlaams minister Schauvliege om op het industrie-eiland D’Hooie 5 windmolens te realiseren (2 van Electrabel, 3 van de coöperatieve Storm). Waregem en Zulte hadden in al deze dossiers beroep aangetekend tegen de positieve adviezen van de Bestendige Deputatie. Bezwaren: visuele impact natuurgebied oude Leie-arm, betere zone zou Blauwpoort zijn, enz. Beide lokale besturen beslisten echter om niet naar de Raad van State te stappen.
N-VA is vanzelfsprekend niet tegen groene stroom. Dat het nodige onderzoek is gebeurd opdat deze windturbines geen overlast zouden bezorgen voor de inwoners van Sint-Eloois-Vijve, daar hopen we op, en daar verzekeren we ons van. Een kijkje op de website van Coöperatieve Storm leert ons zelfs dat inwoners van omliggende gemeenten, zijnde Wielsbeke, Zulte én Waregem mee kunnen genieten van deze windturbines. Storm CVBA biedt immers de mogelijkheid om gezinnen te laten participeren in het bedrijf, door aandelen aan te kopen, en op die manier te delen in winst, én bovendien een gunsttarief te bekomen bij Lampiris, wat tot een besparing van 431 € per jaar zou kunnen leiden. Als een inwoner van de betrokken gemeenten wenst deel te nemen moet hij of zij zich registreren voor 31 maart 2013. Daarna worden ze uitgenodigd om aandelen te verwerven in Storm CVBA. In Wielsbeke en Zulte zijn infoavonden georganiseerd voor deze mogelijkheid tot inkopen, in Waregem niet.
Mijn concrete vragen:
Of zich inkopen in dergelijke energiecoöperatie wenselijk dan wel zo voordelig is, dat laat ik over aan de kenners. Navraag leert mij dat de interesse vanuit Zulte en Wielsbeke echter heel groot is. Maar wat met de Waregemse burger?
-Hoe komt deze gebrekkige communicatie tot stand? Wist het stadsbestuur van de coöperatieve Storm en hun aanbod tot inkopen van aandelen door inwoners van omliggende gemeenten?
-Zal het stadsbestuur stappen ondernemen als zou blijken dat de Waregemse burger zelfs de kans niet kreeg om in te stappen in dit verhaal?
2. Op diezelfde 16 augustus 2012 zijn ook zonder veel ruchtbaarheid de nodige vergunningen afgeleverd om op het industrie-eiland D’Hooie 2 biogasinstallaties (van Biomegawatt en Leie Energie) te realiseren. Ook hier zijn de nodige bezwaren bij de deputatie ingediend door zowel Zulte als Waregem: ruimtelijke impact, geur-, geluids- en verkeershinder, lucht – en watervervuiling, enz. Na de goedkeuring beslisten beide besturen om niet naar de Raad van State te stappen.
Over de omgevingshinder zullen ook hier wellicht de nodige voorzorgen genomen zijn en de nodige maatregelen getroffen worden. Waar wij als N-VA ons zorgen over maken is vooral het transport, en dan vooral het transport langs onze wegen en de veiligheid van de Waregemse burger die daar onlosmakelijk mee is verbonden. In de vergunningen staat dat het transport over de wegen moet afgeleid worden via de N43 naar het op – en afrittencomplex in Waregem. Men rekent op 462 transporten per week voor beide biogasinstallaties. En dan is enkel de aanvoer gerekend. Als je het aantal lege vrachtwagens meetelt zit je aan het dubbele. Dat zal neerkomen op bijna 20 vrachtwagens per uur die de nu al drukbezette kruispunten van de Posterij, Carrefour en nieuwe brug zullen moeten passeren. Het zal bijna een doorstroom aan vrachtwagens zijn. Daarbij zijn de vrachtwagens van de grote betoncentrale op D’Hooie niet bijgerekend.
Mijn concrete vragen:
- Hoe zal het stadsbestuur omgaan met dit bijkomend zwaar vrachtverkeer op deze kruispunten die nu al knelpunten zijn? Is hiervoor een studie opgemaakt zodat geen bijkomende verkeersoverlast zal ontstaan eens deze installaties operationeel zijn?
- Hoe kan de veiligheid tijdens spitsuren gevrijwaard worden?
Als bijlage vindt u de verslaggeving omtrent de antwoorden.